top of page

Våre Salgsbetingelser

Innledning

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett.

Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter.

Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no

Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet.

For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.

 

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår.

Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

 

2. Partene

Selger er:

Spira Linda Tjellaug

Org.nr: 835 874 672

Adresse: Hjulstadåsen 10, 1593 Svinndal

E-post: spiralindatjellaug@gmail.com

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

 

3. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

 

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

 

5. Betalingen

Hos oss kan du betale trygt og enkelt med kort eller Vipps. Når bestillingen er sendt, reserveres beløpet, og trekkes når varen sendes fra oss.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

 

6. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt varen.

Vi sender normalt innen 3–5 virkedager. Dersom leveringstidspunkt ikke fremgår av bestillingsløsningen, skal selger levere varen uten unødig opphold og senest innen 30 dager etter bestillingen.

Varen leveres til kjøperens oppgitte adresse eller nærmeste utleveringssted, med mindre annet er særskilt avtalt.

 

7. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varen levert i tråd med punkt 6.

 

8. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøper må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selger uten unødig opphold, og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten ble gitt. Kjøper dekker selv kostnadene for retur, med mindre annet er avtalt.

Unntak: Angreretten gjelder ikke for nedlastbare digitale produkter når leveringen er påbegynt, med mindre annet er avtalt.

 

9. Forsinkelse og manglende levering

Kjøperens rettigheter og frist for å melde krav

Dersom vi ikke leverer varen i tide, og dette ikke skyldes kjøperen, kan kjøperen holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning i henhold til forbrukerkjøpsloven.

 

10. Mangel ved varen

Kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel, må kjøper innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget gi selger melding. Reklamasjon er alltid tidsnok dersom den skjer innen 2 måneder fra mangelen ble oppdaget.

Den absolutte reklamasjonsfristen er 2 år fra varen ble mottatt.

Kjøper kan kreve retting, omlevering, prisavslag, heving eller erstatning i samsvar med forbrukerkjøpslovens regler.

 

11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller sine plikter etter avtalen, kan vi holde varen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning. Vi kan også kreve renter ved forsinket betaling, samt inkassogebyr og rimelige gebyrer ved uavhentede varer.

 

12. Garanti

Eventuelle garantier fra selger eller produsent gir kjøper rettigheter i tillegg til de lovbestemte rettighetene etter forbrukerkjøpsloven.

 

13. Personopplysninger

Selger er behandlingsansvarlig for personopplysninger som registreres ved kjøp. Opplysningene brukes kun for å gjennomføre avtalen med kjøper, med mindre kjøper samtykker til noe annet. Personopplysninger utleveres ikke til tredjepart, med mindre det er nødvendig for å gjennomføre avtalen eller pålagt ved lov.

 

14. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet.

Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling (telefon 23 400 500, www.forbrukerradet.no). Dersom saken ikke løses der, kan den bringes inn for Forbrukerklageutvalget.

© 2025 Spira Linda Tjellaug

bottom of page